torsdag den 5. september 2019

Didaktik

I min undervisningsplanlægning tager jeg udgangspunkt i Hiim og Hippes relationsmodel med skelen til erhvervets traditioner og krav.
I første omgang kigger jeg på målpindende i undervisningen og hvordan jeg laver et indhold og en læreprocess der kan pege hen på målpindende og kan foretages indenfor mine rammefaktorer. Det kigger jeg først på da jeg ikke altid kender mine elever på forhånd og kan derfor ikke tage udgangspunkt i læringsforudsætninger.
Derefter giver jeg mulighed for at differetiere så alle læringsforudsætninger kan tilgodeses. Vurderingen lader jeg pege på målpindende og er formet som en dialog hvor jeg begrunder min vurdering og giver gode råd til forbedring.

Mine 10 didaktiske bud:

Nr 1: Jeg kan ikke tænke på alt, slap af! desuden kan tingene ændre sig undervejs.
Nr 2: Målpindende kan jeg ikke afvige fra.
Nr 3: Indholdet og læreprocessen skal pege hen i mod Målpindene.
Nr 4: Hvordan kan jeg udnytte mine rammefaktorer til at bedst understøtte min læringsproces.
Nr 5: Indhold og læreproces skal kunne fungere på flere niveauer så jeg kan tilgodese flere deltagerforudsætninger.
Nr 6: Jeg kan ikke tage forbehold for alle slags deltagerforudsætninger.
Nr 7: Vurderingen skal kunne bruges af eleverne konstruktivt. Karakter er IKKE nok.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

2 vejledning